İLKE Vakfı | Öğretmenlerin Eğitim Teknolojileri Kullanımı: Altyapı, Yeterlikler ve Sorunlar
Ömer Burak Tek
Rapor Bülteni Direktörü
Eğitimde teknoloji kullanımında Türkiye'nin 2024 karnesi.
Merhaba,
Rapor Bülteni'nin 113. sayısında İLKE Vakfı tarafından hazırlanan Öğretmenlerin Eğitim Teknolojileri Kullanımı: Altyapı, Yeterlikler ve Sorunlar adlı raporu inceledik.
Rapor, Türkiye’de eğitim teknolojilerinin kullanımı hakkında mevcut durumu ortaya koyarken karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerileri getiriyor.
Bu sayıyı Eskioğlu & Zembilci Hukuk Bürosu’nun katkılarıyla hazırladık. Kendilerine teşekkür ediyoruz.
İyi okumalar!
Ömer Burak Tek
Rapor Bülteni Direktörü
Önce kavramlar…
-
Eğitim Teknolojileri: Eğitim ve öğretim faaliyetlerinde kullanılan telefon, bilgisayar ve akıllı tahta gibi donanımlar ve kullanılan yazılımların genel adı.
-
EBA TV: Pandemi sürecinde uzaktan eğitime TV aracılığıyla destek vermek için Millî Eğitim Bakanlığı tarafından kurulmuş olan TV kanalı.
-
Pedagoji: Öğretim yöntemlerinin incelenmesini ve geliştirilmesini kapsayan eğitim bilimi ve sanatı.
II. ARAŞTIRMACI KURU
İLKE Vakfı
2010 yılında kurulan İLKE Vakfı; farklı alanlarda bilgi, politika ve strateji üretmeyi, karar alıcılara yol gösterecek araştırmalar yapmayı amaçlıyor.
Vakıf bünyesinde farklı dernekler ve araştırma merkezleri bulunuyor. Bunlardan bazıları İlmi Etüdler Derneği (İLEM), İslam İktisadı Araştırma Merkezi (İKAM), Sivil Toplum Akademisi (STA). Hazırladıkları çeşitli yayınlara buradan ulaşabilirsiniz.
III. METODOLOJİ
2022 yılı Mayıs ayında, İstanbul’un 15 ilçesinde çoğunluğunu 25-45 yaş arasında 1028 eğitimcinin oluşturduğu bir saha çalışmasının verileri esas alınıyor.
IV. BULGULAR
Rapor bize ne söylüyor?
-
Eğitimciler mobil ve etkileşimli teknolojileri tercih ediyor.
-
Akıllı telefon ve dizüstü bilgisayar gibi kolay taşınabilir cihazlar eğitim faaliyetlerinde daha aktif kullanıyor.
-
Sunum yapmak için etkileşimli tahtalar tercih edilirken tablet kullanım oranları beklenenden çok daha düşük seviyede.
-
İçerik üretmek yerine hazır içerik kullanmak eğitimciler tarafından daha çok tercih ediliyor.
-
Özel/vakıf eğitim kurumlarında çalışan eğitimciler, kamu kurumlarında çalışan eğitimcilere nazaran daha çok eğitim teknolojilerine başvuruyor.
-
Öğretmenler, altyapı ve donanım eksikliklerine idarecilerden daha fazla vurgu yapıyor.
-
Öğretmenlerin teknolojiyi doğrudan sınıfa entegre etmesinde yaşadığı zorlukların en önemli sebebi, donanım ve altyapı eksiklikleri.
-
Eğitim teknolojileri eğitimciler tarafından çok önemki bir gereklilik olarak görülüyor.
-
Eğitim teknolojilerine en az okul öncesi öğretimde en çok ise ilkokul seviyesinde ihtiyaç duyuluyor.
-
Eğitimciler kendilerinin teknolojik yeterlilikleri konusunda çekimser.
-
Erkek eğitimcilerin kendilerini yeterli görme oranı kadın eğitimcilerden daha fazla.
-
Eğitim teknolojilerini kullanmakta yeterlilik hissetme seviyesi yaş ve kıdem arttıkça düşüyor.
-
Eğitim teknolojilerinde gelişmek için profesyonel destek alan eğitimcilerin oranı düşük.
-
Eğitimcilerin eğitim teknolojilerine daha çok bireysel çaba harcadığı belirtiliyor.
-
Genç eğitimcilerin profesyonel destek sağlayan kurslara katılımının yüksek olduğu aktarılırken yaş ve kıdem arttıkça eğitimcilerin bu alanda daha genç meslektaşlarından destek istediği tespit ediliyor.
-
Eğitimciler eğitim teknolojilerine genellikle olumlu yaklaşıyor.
-
Eğitimciler eğitim teknolojilerine yapılan yatırımlardan memnun.
-
Eğitim teknolojilerinde kamu kurumları özel/vakıf kurumlarına kıyasla daha yeterli.
-
Eğitim teknolojileri işlevsel olarak yarar sağlıyor.
-
Eğitimciler ekseriyetle teknolojiyi dersi ilgi çekici kılmak ve görsel/işitsel destek sağlamak amacıyla kullanıyor.
-
Eğitim kademelerine göre eğitim teknolojilerinin kullanımında farklılık gösteriyor.
-
Eğitim teknolojilerinin kurum yönetimine önemli katkıları oluyor.
-
Planlama, iletişim, motivasyon sağlama konusunda eğitim teknolojileri kullanılıyor.
Öneriler
-
Yeni ortaya çıkan teknolojiler için yeni donanım ve altyapı desteklerini sınıfa entegre edebilecek şekilde dinamik bir sisteme ve bütçe desteğine ihtiyaç var.
-
Eğitimcilerin teknolojiyi hazır içeriklere ulaşmak için kullanmaları yanında yeni içerik üretmeleri için kullanmaları da teşvik edilmeli.
-
Eğitim teknolojilerinin daha etkili ve verimli kullanılabilmesi için donanım ve altyapıya yönelik yatırımların artması gerekiyor.
-
Eğitimde teknoloji bilgisi önem arz etmekle birlikte asıl olan teknoloji, pedagoji ve alan bilgisini birbiriyle dengeli bir biçimde harmanlayabilmek.
-
Teknoloji konusunda eğitimcilerden hayal ürünü beklentileri karşılamaları beklenmemeli. Sürekli yapılan teknoloji vurgusu olumlu tutumların olumsuza dönmesine ve teknoloji yorgunluğuna neden olabilir.
-
Türkiye’de eğitim sisteminde teknoloji yatırımları halen ağ ve donanım altyapısını geliştirme aşamasında. Bu aşamayı tamamlayıp sanal gerçeklik gibi daha ileri teknolojilerle öğrenme süreçlerinin kalitesinin artırılmasına odaklanılmalı.
V. BİZDEN KISA KISA
-
Her gün içerik paylaşımına devam eden Instagram hesabımızı buraya tıklayarak takip edebilirsiniz.
-
En büyük destekçimiz okuyucularımız. Aşağıdaki buton ile e-bültenimizi arkadaşlarınıza tavsiye edebilirsiniz.
Rapor Bülteni’yle ilgili her türlü görüş ve önerilerinizi raporbulteni@gmail.com adresine veya bu bültene cevap yazarak ulaştırabilirsiniz.
Rapor Bülteni Direktörü Ömer Burak Tek’e ise omerburaktek@gmail.com adresinden ulaşmanız mümkün.
113. sayımızdan bu kadar. Hoşça bakın zâtınıza.
Benzer Haberler
TELEVİZYONUMUZUN DİLİ
“NEBUN, susturulan hayatların haykırışı oldu.”
Türkiye açısından esas risk, yoksullaşarak yaşlanma olgusudur!
Leyla Karataş İçin Dualarda Birleştik!
GURBETÇİLERİN SESSİZ ÇIĞLIĞI: TANJU ÖZCAN’A CEVAP VE VATAN SEVGİSİNİN MANİFESTOSU
Yazmak ve Yaşamak: Bir Yazarın İç Dünyasına Yolculuk
Deprem Değil, İhmal Sallıyor Bizi!
BİRİSİ...